ADAS Kalibratie
Rijhulpsystemen
Rijhulpsystemen ofwel ADAS betekent Advanced Driver Assistance Systems. Nieuwe auto’s zijn standaard uitgerust met rijhulpsystemen. Het is van belang dat deze systemen goed werken voor de veiligheid. De rijhulpsystemen moeten na een voorruitvervanging gekalibreerd worden want een kleine afwijking kan grote gevolgen hebben voor de werking van het systeem.
Rijhulpsystemen en kalibratie
- Adaptive Cruise Control
De volgafstand en snelheid ten opzichte van andere voertuigen wordt systematisch geregeld.. Zo blijft jouw auto altijd op veilige afstand van andere voertuigen waardoor het systeem helpt ongelukken te voorkomen. - Adaptive Headlights
Dit systeem is ontworpen om het rijden in het donker of bij weinig licht veiliger te maken doordat ze meebewegen wanneer je stuurt. Zo wordt de zichtbaarheid in bochten en in bergachtige gebieden veel groter. - Autonomous Emergency Braking: AEB
De kans op een botsing wordt kleiner dankzij het AEB systeem doordat het de snelheid automatisch verlaagd als de auto te dicht op de andere auto rijdt. - Dode hoek detectie
Deze functie waarschuwt wanneer een ander voertuig of object zich in de dode hoek bevindt. De dode hoek detectie helpt om botsingen te voorkomen wanneer je van rijstrook verandert. - Lane departure of rijstrookassistent
Een geavanceerde systeem dat gebruik maakt van camera’s die de bestuurder detecteert met trilling of geluidssignaal op het stuurwiel als er afwijking van de rijstrook plaats vind. - Verkeersbordherkenning
Een frontcamera detecteert verkeersborden langs de weg, de bestuurder kan zien wat de maximale toegestane snelheid is op het dashboard.